Friday, August 27, 2010

Nikmat Nuzul Quran



Salam Nuzul Quran..
Sabda Nabi SAW:
“Puasa dan Al-Qur‟an itu akan memberikan syafaat kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan berkata, „Ya Rabbi, aku telah menghalangi-nya dari makan dan syahwat, maka perkenankanlah aku memberikan syafa „at untuknya.‟ Sedangkan Al-Qur‟an akan berkata, „Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dan tidur di malam hari, maka perkenankan aku memberikan syafaat untuknya. „Maka Allah memperkenankan keduanya memberikan syafaat. ”
(HR. Imam Ahmad dan Ath Thabrani)
Nikmat Turunnya Al-Quran adalah nikmat yang paling mahal nilainya dan tidak ternilai harganya.Tidak ada harta yang dapat melebihi kemuliaan dan keutamaannya.Bacalah ia,selami makna dan kandunganya,laksanakanlah isi kandungannya.
Sabda Nabi SAW:”Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Quran bagaikan buah limau
yang baunya harum dan sedap rasanya.Dan perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Al-Quran bagaikan kurma,rasanya sedap dan tidak berbau.Dan perumpamaan orang munafik yang membaca Al-Quran bagaikan buah raihanah yang baunya harum dan rasanya pahit.Dan perumpamaan orang munafik yang tidak membaca Al-Quran bagaikan buah hanzolah
yang tidak berbau dan pahit rasanya.(Muttafaq A’laihi)
Ya Allah..Ya Tuhan kami..Rahmatilah dan muliakanlah kami dengan Al-Quran..Suluhilah jalan kami dengan Al-Quran..dan pandulah kami ke syurgaMu Ya Allah dengan Al-Quran..Amin..

1 comment:

  1. alhamdulillah.
    smoga mendapat syafa'at dari keduanya. InsyaAllah.

    ReplyDelete