Monday, June 21, 2010

4 Persoalan Yang Mesti Di Jawab...


Peringatan bersama...Hadis nabi yang tersurat dalam satu buku penawar hati..mengetuk jiwa ini dan menggetarkan hati ini...betul lah nabi pernah sebut juga dalam satu hadis selagi kita berpegang dan berpandukan Al-Quran dan Sunnah..kita tidak akan sesat selama2nya..Hari ini berapa ramai manusia..diantara kita seolah2 tiada hala tuju..MasyaAllah..Ya Allah..jgn Engkau tarik balik hidayah setelah kau beri pada kami..."4 pertanyaan yang akan ditanya di akhirat nanti...Siapa yang tanya?Di mana?
berdebar hati ini...Dlm Hadis tersebut menyebutkan tidak akan berganjak kaki anak adam..bermakna termasuk diri ini...kita renung dan muhasabah apa yang akan di tanya? 1)akan di tanya tentang umur? 2)akan di tanya tentang ilmu? 3)akan di tanya tentang harta? 4)akan di tanya tentang tubuh badan?...bila dilihat pada zahir mudah nak jawab..tapi sebenarnya tidak...MasyaAllah..renungkan..Muhasabah..Ya Allah berilah kekuatan diri ini mengingati Mu..berilah kekuatan diri ini mensyukuri nikmatMu..Berilah kekuatan diri ini memperelokkan ibadah kepadaMu..Moga kami tergolong dikalangan hambaMu yang boleh menjawab pertanyaan yang diajukan dgn baik..amin..

7 comments:

  1. Salam Saudara...

    Ya...Yang akan menjawab ialah amalan kita kan...

    Wslm

    ReplyDelete
  2. Alaikslam..betul tu kak..saat itu mulut tidak berbicara..selain itu...yg akan menjadi saksi..masyaAllah..trm kasih kak..sudi hadir dlm blog ini..

    ReplyDelete
  3. salam from Makkah


    subhanallah...satu PERINGATAN yang amat berguna bagi kita semua renungkan seketika...

    mekasih atas paparan ini...moga dapat menyedarkan dan menginsafkan diri abang yang serba kekurangan..amennn ya rabilalaaminn..


    wsalm

    ReplyDelete
  4. Salam,

    ya muhasabah diri dan fikir2kan lah...
    siapa kita di bumi ini dan dimana pengakhiran kita nanti...

    Ya Allah bantu kami dan redhailah kami...

    Terima kasih atas peringatan ini.

    subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar

    w'salam

    ReplyDelete
  5. JazakAllahu kheiiiir.
    Allahumma ..daku mohon dari Mu ..hindarkan kami dari amalan yg akan menjawab bahawa dengan 4 perkara itulah kami terhijab dari melihat keAgunganMu dan dari Menilik ketidakupayaan dan kehinaan diri..

    "Zayyin nafsaka bil Ma'asi wala tuzayyin nafsaka bil karomah"

    ReplyDelete
  6. Syukran..
    Alhamdulillah..moga Allah sentiasa bersama kita..memandu kita..ila akhir hayat..

    ReplyDelete
  7. Salam Ziarah........

    Saya minta izin untuk copy artikel yg menarik dari blog saudara. Terima kasih

    ReplyDelete